ایجاد یک میلیون و هفتاد و هفت هزار فرصت شغلی در سال آتی

سرویس اجتماعی
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، از تخصیص اعتبارات به حوزه اجتماعی در بودجه ۹۸ با محوریت کاهش فقر مطلق و ایجاد حدود یک میلیون و هفتاد و هفت هزار فرصت شغلی خبر داد.

جلیل مختار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جزییات نشست امروز (یکشنبه ۱۶ دی ماه) کمیسیون متبوعش، گفت: در این نشست نوبخت گزارشی را در مورد لایحه بودجه ۹۸ ارائه داد و نحوه تخصیص اعتبارات به امور و بخش‌های مختلف حوزه اجتماعی را تشریح کرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس آنچه در این گزارش ارائه شد توزیع بودجه سال ۹۸ بر اساس چند محور اعم از کاهش فقر مطلق، اشتغال و تولید پایدار صورت گرفته است، کما اینکه مقرر شده است که حدود یک میلیون و هفتاد و هفت هزار فرصت شغلی ایجاد کنند.

تعیین مبلغ ۱۴ هزار میلیارد دلار برای خرید کالای اساسی در لایحه بودجه ۹۸

وی تصریح کرد: خرید کالای اساسی به مبلغ حدود ۱۴ هزار میلیارد دلار در لایحه بودجه ۹۸ درج شده که با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی لحاظ شده است، همچنین در گزارش ارائه شده کاهش ۲۰ درصدی ذخیره صندوق توسعه ملی هم مطرح شد که به دلیل کاهش فروش نفت ایجاد شده است، ضمن اینکه در شرایط کنونی سه منبع درآمدی همچون فروش نفت، مالیات و واگذاری دارایی‌های مالی وجود دارد که در این لایحه به عنوان منابع درآمدی برای کشور در نظر گرفته شده اند.

مختار یادآور شد: در رابطه با هزینه کردها نیز سه متغیر در نظر گرفته شده است  اعم از اعتبارات جاری یا هزینه‌ای، هزینه‌های عمرانی تملک دارایی و تملک دارایی مالی که تقریبا دولت از گذشته تعهدات مالی در این بخش را در قالب فروش اوراق بهادار اجرا کرده است، ضمن اینکه در شرایط کنونی ایجاد تعادل بین این منابع درآمدی و هزینه کردها می‌تواند به مدیریت صحیح هزینه‌های خرد نیز منتهی شود.

وی افزود: ما در گذشته ۳۲ درصد ذخایر ارزی در صندوق توسعه ملی داشتیم که در پی فروش نفت در این صندوق ذخیره می‌شد، همچنین ۵/۱۴ درصد برای هزینه جاری و توسعه وزارت نفت هزینه می‌شده است، اما در بودجه سال ۹۸ این میزان ذخایر به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است که ناشی از کاهش فروش نفت بوده است.

مختار تاکید کرد: رفع فقر مطلق که در بودجه ۹۸ مورد تاکید قرار گرفته جامعه هدف مشخصی داشته که از افراد کم درآمد جامعه هستند که حداقل مستمری را دریافت می‌کنند.

افزایش ۲۴ درصدی تامین امور رفاهی در بودجه ۹۸

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: اشتغال و تولید از دیگر مواردی است که در بودجه ۹۸ بدان توجه شده است که می‌تواند درآمد ثابتی را ایجاد کند که ارتباط مستقیمی با کاهش فقر مطلق دارد، همچنین مهار تورم از دیگر موضوعات مندرج در بودجه ۹۸ است، از سوی دیگر مبلغ ۱۱۰ میلیارد برای تامین امور رفاهی اجتماعی در نظر گرفته شده که نسبت به مصوبه سال ۹۷ که ۸۸ میلیارد بوده که ۲۴ درصد افزایش داشته است .

وی افزود: در بودجه ۹۸ اعتبارات تخصیص یافته به حوزه امداد و نجات نیز ۵۸ درصد ارتقا داده شده است، برای فصل بیمه ۳۳ هزار میلیارد در نظر گرفته شده است و امور حمایتی ۲۹ درصد و توانبخشی هم ۷  درصد ارتقا داده شده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در پایان یادآور شد که کمیسیون اجتماعی از فردا پیشنهادات نمایندگان برای اصلاح این موارد را مورد بررسی قرار خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .